Rekorddeltagande i ute-KM!

Årets ute-KM mönstrade inte mindre än 34 startande. Nästan en fördubbling från i fjol vilket värmer en tävlingsledares hjärta. Vi fick ihop 5 klasser, Herrsingel A och B, Dubbel A och B samt Damsingel.

I A-klassen fick stora namn som Ola Kinnander och fjolårs-segraren Gustaf Brusewitz se sig utslagna redan i gruppspelet till förmån för debutanterna i sammanhanget Diego Dipaz, Tom Walldén, Tommy Lindström (reserv för en skadad Philippe Benalal) och Dan Anders Carrigan. I den första semin slog Dipaz Walldén i en välspelad match med 7-6 6-0, och i den andra kunde Carrigan till slut knipa segern mot Lindström efter några tveksamma domslut, 6-1 6-0. Finalen spelades under regn och fick avbrytas två gånger innan matchbollen till slut kunde slås in av Carrigan, som vann med siffrorna 6-2 6-3.

Diego Dipaz & Dan Anders Carrigan

Herrsingel B utvecklades till ett getingbo redan under gruppspelet. I flera av poolerna fick gameskillnad åberopas för att kora gruppsegrare. Noterbart är att klassen hade en åldersspännvidd på 65 år! I slutändan så kunde Tommy Lindström och André Toivanen göra upp i finalen efter att ha slagit ut Petter Jacobson och Gustav Lundkvist i semifinalerna. Finalen blev en rysare där Lindström räddade tre matchbollar i det avgörande matchtiebreaket innan han fick se sig besegrad 13-11 av segraren Toivanen.

Tommy Lindström & André Toivanen

Dubbelklasserna avgjordes helt i poolspel. A-dubbeln vann tävlingens största stjärna Anna Gunnarsson (SM-guld i singel, dubbel och mixed 2017) i par med Tom Walldén och B-klassen togs hem av helgens gladaste klubbmästare – Tobias Hansson och Johan von Reybekiel.

Anna Gunnarsson & Tom Walldén

Johan von Reybekiel & Tobias Hansson

Pga regn har inte Damsingeln hunnit spelats klart i skrivande stund men allt talar även där för en gameskillnad-uppgörelse. Tack alla för en fin helg och grattis än en gång till alla klubbmästare!

/Tävlingsledningen