Stabil start av A-laget

Den gångna helgen var det så äntligen dags för årets division 1-premiär. Seriesammandraget gick av stapeln i Åkersberga där Danderyd och Umeå stod för motståndet.

Tippade topplaget Danderyd rivstartade i lördagens match. Förstadubbeln blev en relativt snabb affär där förra årets så lyckosamma Hellaspar Ideström/Lantz vägde för lätt. Andradubbeln blev betydligt jämnare. Håkansson tillsammans med Hellas indiske nyförvärv Vigneshwaran Ramesh  (i folkmun ”Vigge”) hade blivit utspelade i första set, men vände helt på steken i andra. Säkert baslinjespel följdes upp med rörligt nätspel och ett avgörande supertiebreak väntade. Där återtog dock Danderyd initiativet och Hellasparet kom aldrig in i tiebreaket. 0-2 således inför singlarna. Singlarna blev en dyster historia med ett undantag i form av Vignesh fjärdesingel som förtjänar uppmärksamhet. Med en ömmande höft som stundtals gjorde honom halt och lytt kämpade Vignesh både mot smärtan och motståndaren Ola Jönsson. Efter ett drama över tre akter kunde Vignesh till slut höja armarna mot skyn och Hellas kunde räkna in sin första matchvinst i årets division 1. Tyvärr fick det ingen betydelse för lagmatchens utgång då Danderyd var för starka i övriga singelmatcher. Premiären slutade alltså 1-5.

På söndagen väntade Umeå i en riktig nyckelmatch. Inför de inledande dubblarna kallade Håkansson till sig laget och meddelade att han efter en sömnlös natt hade fattat ett beslut. Succékonstellationen från förra året Ideström/Lantz splittrades och nya oprövade dubbelpar ställdes på banan. På Hellasbladet vässade skjutjärnsjournalisterna sina pennor, redo att såga lagledaren vid fiasko. Ideström/Moberg visade dock att lagledaren varit något på spåren när de med powerdubbel av högsta kvalitet tog en säker seger på förstadubbeln. När sedan Vignesh och Lantz mycket enkelt plockade hem andradubbeln stod det klart att lagledaren hade träffat rätt igen. Av bara farten vann sedan Vignesh en ny fjärdesingel och Hellas hade raskt ryckt åt sig en 3-0 ledning. Men då började det hacka i maskineriet. Erik Moberg slet förtjänstfullt i en andrasingel som bjöd på hög kvalitet och stor underhållning. Erik hade en tidig ledning i supertiebreak, men en iskall Umeå-motståndare arbetade sig tillbaka in i matchen och stod slutligen som segrare. På förstasingeln hade Lucas Ideström inte mycket att sätta emot starka Johan Backström och plötsligt var det upp till Peter Lantz att avgöra lagmatchen. Peter hade inlett fint och tagit hem första set, men föll sedan ihop och förlorade andra set stort. Ett nervigt supertiebreak väntade. Där ryckte Umeå tidigt åt sig en ledning och Peter låg hela tiden steget efter. Men Peter vore inte en seriespelslegend i Hellas om han inte på något sätt hittar en väg till seger i dessa matcher. Med 11-9 kunde Peter säkra lagsegern och en genomsvettig Hellasläktare som slitits mellan hopp och förtvivlan kunde andas ut. 4-2 till Hellas, en oerhört viktig seger.
I vanlig ordning sammanfattas den första helgens spel i några punkter:

• Av lagmedlemmarna bör förutom Peter också debutanten Vignesh och Erik Moberg lyftas fram. Sevärt och kompetent spel av dessa båda herrar som lovar gott inför fortsättningen.
  • De nya dubbelkonstellationerna gjorde succé och visade återigen att lagledare Håkanssons fingertoppskänsla kan bli en stor plusfaktor under hösten.
  • Hellas analys- och medieavdelning håller som vanligt elitserieklass. Lördagens livesändning med kommentator över Facebook bjöd på underhållning av högsta kvalitet feat. Richard Gardt.
  • Årets division 1-serie är tätare än någonsin. Topplagen känns lite svagare än tidigare år, medan bottenlagen känns vassare. Det illustreras av att inget lag är utan poäng efter två matcher.
  • Var är Johan Westerberg? Förra årets stora Hellassupporter var saknad både på läktaren i Åkersberga och i kommentatorsfältet på Facebook.

Onsdag 16 november går seriespelet vidare med match mot Åkersberga i Hellastältet. Matchen börjar kl 16.00 och vi hoppas naturligtvis på ett sedvanligt starkt publikstöd. Väl mött i Hellastältet!

Hellas – Danderyd 1-5
Lucas Ideström – Alexander Hartman 0-6 2-6
Erik Moberg – Claes Lindholm 1-6 4-6
Peter Lantz – William Kållberg 4-6 5-7